वैशाख १०, २०७३-
पछिल्लो एक महिनाभित्र नेपालको पश्चिम तराईमा सुषुप्त अवस्थामा रहेको बहुआयामिक
साम्प्रदायिक तुषका विषयमा कान्तिपुरमा वसन्त बस्नेतको रिपोर्ट आयो । विश्लेषक
सीके लालले सद्भावना पार्टीको एक कार्यक्रममा ‘नेपाल नहरे पनि मधेस त रहन्छ’ भन्ने
पृथकतावादी सोच व्यक्त गरे । संँगै सुरक्षा निकायले पृथकताको पक्षधर, सशस्त्र
समूह र व्यक्तिहरू तथा नयाँ शक्ति भनिएको समूहको गतिविधिलाई सन्देहको आँखाले
हेरिनुपर्ने आंँकलन गर्यो । यी परिघटनाहरूले मात्रै पनि मधेसमा अत्यन्तै
संवेदनशील परिस्थितिको विकास भैरहेको अवस्थालाई संकेत गर्छन् ।सरकारको
नेतृत्व र सत्ताका प्रभावशाली सम्भ्रान्तहरू चीन र भारत भ्रमण, सहमतिजस्ता
विषयहरूको चर्चा—परिचर्चामै रुमलिएको छ । ऊ मधेस तथा पश्चिम तराईमा विकसित हुँदै गरेको
परिस्थितिसँंग उदासीन छ । पक्कै, भारतीय हस्तक्षेपको प्रतिरोधले नेपाल भारतको ‘स्याटलाइट
स्टेट’ हो भन्ने मान्यतालाई खण्डित गरी नेपाली राष्ट्रियतालाई बलियो बनाएको छ । तर
मधेसमा विकसित हुनखोजेको मानसिकता र नेपाललाई बहुराष्ट्रिय–राज्यका
रूपमा स्थापित गर्ने प्रयत्नहरूमा ध्यान पुग्न जरुरी छ ।
माओवादी
द्वन्द्वले जातीय, क्षेत्रीय भिन्नताहरूलाई राजनीतिक शक्ति आर्जनको माध्यम त बनायो । तर माओवादी
आफैंले उठाएको जातीय, क्षेत्रीय नारालाई सडकमै छाडेर सत्तागमनमा लाग्दा द्वन्द्वको व्यवस्थापनसँगै
उसले उठाएका एजेन्डाहरूको व्यस्थापन हुनसकेन । यही विषयलाई विभिन्न शक्तिले
राजनीतिक, आर्थिक र सामाजिक–सांस्कृतिक बर्चस्व निर्माणको आधार बनाए । विभिन्न जातीय, क्षेत्रीय र
धार्मिक समुदायहरूको शान्तिपूर्ण सहअस्तित्व, सहिष्णुता र सहकार्य नेपाली समाजको मूल
चरित्र हो । समाजको यो चरित्रलाई राजनीतिक उद्देश्यका लागि परिचालित गर्नाले
सामुदायिक सहिष्णुताको कडी कमजोर बनेको छ ।
संविधानको
विरोधका स्वरहरूमा कता–कता पृथकताको मसिनो आवाज पनि सुनिन थालेको छ । यिनै आवाजहरूलाई संगठित गर्न
मधेसलाई बेग्लै राष्ट्रियताका रूपमा निर्माण गर्ने प्रयत्नहरूले गति लिन थालेको छ
। जातीय, क्षेत्रीय आकांक्षाहरूलाई बहुराष्ट्रियताका रूपमा चित्रित गरेर भ्रमित गर्ने
अभियानको नेतृत्व पछिल्लो समयमा पूर्वमाओवादी नेता बाबुराम भट्टराईले गरिरहेका छन्
। उनले जातीयता, क्षेत्रीयता र राष्ट्रियता बीचको अन्तर नबुझेर यो विषयलाई उठाएका पक्कै छैनन्
। आफूलाई राजनीतिमा जीवित राख्न प्रयोग गरेको यो अस्त्र भूराजनीतिक स्वार्थले प्रेरित
शक्तिहरूको चाहनाको प्रतिध्वनि हो ।
नेपाल
बहुराष्ट्रिय राज्य हो वा होइन भन्नुभन्दा पहिले राष्ट्रियता, राष्ट्रिय–राज्य, बहुराष्ट्रिय–राज्यजस्ता
मान्यताहरूमा रहेको अन्तर खुट्याउन जरुरी होला । थप राष्ट्रियता के हो, यसको विकास
कसरी भयो तथा राष्ट्र र राज्य कसरी जोडिन्छ भन्ने जिज्ञासा स्वाभाविक छ ।
सिद्धान्तत:
राष्ट्रियता निश्चित भूगोलमा रहेका जनताको भावनात्मक आबद्धता हो । उक्त आबद्धतालाई
राजनीतिक वा सांस्कृतिक वा दुवैको समागम हुने संस्थाहरूले संगठित गर्छन् । जातीय
आबद्धताका आधारमा बनेको राष्ट्र जातीय राष्ट्रियता हो । र निश्चित भूगोलभित्र
बस्ने, सबै जातजाति, धर्म, भाषा, क्षेत्रका जनताको निश्चित राजनीतिक मूल्य—मान्यताप्रतिको सहमति वा समर्पण ‘सिभिक’ राष्ट्रियता
हो । अर्थात समान अधिकार भएका नागरिकहरूको निश्चित राजनीतिक अभ्यास र मूल्य—मान्यतामा
एकाकार भएको सम्प्रभु इकाइ हो— राष्ट्रियता । संवैधानिक सर्वोच्चताले
निर्देशित धर्म, जाति, भाषा, क्षेत्र निरपेक्ष राज्य यसको आधार हो ।
सन् १६१६ को
बेष्टफालियाको सन्धिले अन्तर्राष्ट्रिय राजनीतिमा स्थापित गरेको भौगोलिक
सम्प्रभुत्ता र सन् १७८१ को फ्रान्सेली क्रान्तिपछि उठेको लोकप्रिय वैधानिकताको
मान्यता एकाकार भएर राष्ट्रिय–राज्यको मान्यता अगाडि आएको हो । राष्ट्रिय–राज्यको
विकासका मूलत: तीनवटा प्रक्रियाहरू छन् । सुरक्षाको खोजीमा राज्यसत्ताले भौगोलिकता
ग्रहणबाट सांस्कृतिक राष्ट्रले भौगोलिकता ग्रहण गर्दै राज्यसत्तासँग एकाकार हुने
प्रक्रियाबाट र बसाइँ—सराइका कारण विभिन्न समुदाय सामाजिक रूपमा मिश्रित भएर भौगोलिक आधारमा नयाँ
पहिचानको विकासजस्ता प्रक्रियाहरूबाट राष्ट्रियताको निर्माण हुन्छ ।
तत्कालीन
बाइसे–चौबिसे, भुरे–टाकुरे सामन्तहरूको युद्धबाट आजित जनता, भुरे–टाकुरे सामन्तले लगाएको कर र कमजोर राज्यका
कारण लुटेराको आतंकबाट आजित व्यापारिक वर्ग भारत हुँदै बेलायती उपनिवेशले
सामन्तहरूमा सिर्जना गरेको त्रासजस्ता कारणहरूले आधुनिक नेपालको भौगोलिकता ग्रहण
सम्भव भयो । मूलत: विभिन्न राज्य–रजौटामा बाँडिएका जनता, हुर्कंदो
व्यापारिक वर्ग र सामन्तहरू सुरक्षाको खोजीमा रहेका बेला गोर्खा राज्यले नेतृत्व
गरेको अभियान राज्य विस्तार नभई एकीकरण नै हो । नेपालको एकीकरण प्रक्रिया एउटै
सांस्कृतिक राष्ट्रमा रहेका अलग राज्यसत्ताहरू बीचको एकता अर्थात एउटै
राष्ट्रभित्रका अनेक सम्प्रभुताको एकीकरण हो । नेपालको एकीकरण राष्ट्रिय–राज्य
निर्माणको प्रक्रिया हो ।
यसै
प्रक्रियाले नेपाली राष्ट्रियतालाई पनि परिभाषित गर्यो । त्यसैले यहाँ
बहुराष्ट्रियताको ऐतिहासिकता पुष्टि हुँदैन । अत: आधुनिक नेपाली राष्ट्रियता
प्रारम्भदेखि नै जातीय, क्षेत्रीय र भाषाहरूको विविधतालाई समेटेको ‘सिभिक’ राष्ट्रियता हो । यद्यपि यो धर्मनिरपेक्ष
थिएन र सामन्ती राजसंस्थाले नेतृत्व गरेको थियो । अनेकतामा एकताको रूपमा परिभाषित
नेपाली राष्ट्रियतालाई बहुराष्ट्रिय–राज्य हो भन्नु राष्ट्रियतामाथि अतिक्रमणको
प्रयास हो ।
इतिहासको
कुनै निश्चित कालखण्डमा बनेको राष्ट्रियता वा राष्ट्रिय–राज्य
सर्वकालिक हुन्छ त ? नहुन पनि सक्छ । राष्ट्र, राज्य, राजनीतिक–सांस्कृतिक इकाइहरू बन्छन्, भत्कन्छन्, सिमानाहरू
कोरिन्छन्, फेरिन्छन् र मेटिन्छन् । यो स्वाभाविक प्रक्रिया हो । कुनै ऐतिहासिक कालखण्डमा
एउटै राष्ट्रमा रहेका सामाजिक र मानवशास्त्रीय विकासमा भिन्नता भएका समुदायलाई
पहिचानका आधारमा गरिने परिचालनले अलग सांस्कृतिक राष्ट्रियताको निर्माण गर्छ ।
सांस्कृतिक राष्ट्रियता भौगोलिकता र राज्यसत्तासँग जोडिने प्रयास गर्छ । अन्तत:
यसले अलग राष्ट्रिय राज्य निर्माणका लागि पृथकताको माग गर्छ । सामान्यतया यो
प्रक्रिया अधिकांश ठाउँमा हिंसात्मक हुने गरेको देखिन्छ । संगठित हिसाबले मधेसलाई
बेग्लै राष्ट्रियता देख्ने र जातीय, क्षेत्रीय विविधतालाई बहुराष्ट्रियताका रूपमा
परिभाषित गर्ने प्रयास पहिचानलाई राष्ट्रियतामा परिणत गर्ने चाहना हो ।
एकाधको
जस्तोसुकै उद्देश्य भए तापनि मधेसमा उठेको विरोधका स्वरहरूलाई मूलत: आफ्नो
पहिचानको सम्मान, शासनप्रतिको वितृष्णा, गरिबी, अशिक्षा र सामाजिक बन्धनहरूबाट मुक्ति अनि समविकासको अवसरको खोजीका रूपमा
लिनुपर्छ । मधेसको नवसामन्त वर्गले उल्लेखित खोजीलाई पहिचानको राजनीतिक कलेवर
लगाएर शक्ति–सत्ता प्राप्तिको अवसरको रूपमा परिचालन गर्यो । मधेसका नवसामन्तहरूको
स्वार्थको सम्बोधनले मधेसमा रहेको आर्थिक–सामाजिक विकासको चाहनालाई पुरा गर्दैन ।
काठमाडांैलाई देखाएर मधेसमा रहेको आफ्नो प्रभुत्वलाई संगठित गर्ने र त्यसैका बलमा
आफ्नो राजनीतिक, आर्थिक, सामाजिक सत्ताभिलाषाको प्राप्ति गर्ने प्रवृत्तिले मधेस–पहाडको
मानसिकतालाई मलजल गरेको छ । थप आफ्नो र अर्को समुदायमा रहेको फरकपनमा गरिने
पहिचानको राजनीतिले मधेसभित्र रहेका जातीय र धार्मिक विभाजनलाई पनि प्रोत्साहित
गर्छ । यसले मधेसमा आवश्यक सामाजिक जागरणको आन्दोलन, आर्थिक समृद्धिको अवसरलाई अझै टाढा पुर्याउनेछ
।
भारतले
मधेसमा उठेको विरोधलाई आधार बनाई नेपालमाथि गरेको अस्वाभाविक हस्तक्षेप र
नाकाबन्दीले मधेसमा भूराजनीतिको पटाक्षेप भयो । विरोधरत शक्तिका मागहरूलाई साथ
दिएकोले उनीहरूले भारतलाई मित्रशक्तिका रूपमा हेर्नथाले र आन्दोलनमै चिनियाँ झण्डा
जल्न पुग्यो । त्यसैको प्रतिउत्पादन, नाकाबन्दीका कारण कष्टकर जीवन बिताउन बाध्य
जनतामा भारत विरोधी भावना प्रखर बन्दै चीनप्रति आशाको भावना विकसित भयो ।
सरकारले पनि
आफ्नो औचित्य पुष्टि गर्न भूराजनीतिकै सहारा लियो । राष्ट्रियताको नारा आफ्ना
कमजोरी, अव्यवस्था र ढिलासुस्तीलाई ढाकछोप गर्ने बहानाको रूपमा प्रयोग भैरहेको छ ।
सरकारमाथिको आलोचनात्मक स्वरहरूलाई रक्षात्मक बनाउनका लागि राष्ट्रियताको नाराको
प्रयोग क्रमश: उग्रराष्ट्रवादको तहमा पुग्दैछ । मधेसका केही सम्भ्रान्त र भूराजनीतिक
स्वार्थ प्रेरित अन्तर्राष्ट्रिय शक्तिकेन्द्रका पात्रहरू देखाएर आफूलाई नेपाली
राष्ट्रियताको पहरेदारका रूपमा प्रचारित गर्ने शैलीले नेपाली राष्ट्रियतालाई कुनै
निश्चित समुदायमा सीमित गर्नेछ ।
स्तम्भकार
चन्द्रकिशोरको भाषामा राजतन्त्र हटिसकेपछि नेपाली राष्ट्रियता ‘नेपालको
भूगोलमा बस्ने सबैको नेपाल भएको अवस्था हो ।’ नेपाली राष्ट्रियता सबै जाति, भाषा, धर्म, संस्कृति र
क्षेत्रहरूको समान आबद्धताको योगफल हो । तर मधेस–पहाड बीचको तुष, मधेसमा
बेग्लै राष्ट्रियता निर्माणको प्रयास र बहुराष्ट्रियताका चर्चाहरूले विविधतायुक्त
समाजको प्रतिनिधित्व गर्ने नेपाली राष्ट्रियतालाई जाति विशेषको राष्ट्रियताका
रूपमा सीमित गर्ने प्रयत्नहरू हँुदैछन् । पृथकताको सोच, मधेसी
जनताको ढाडमा टेकेर सत्तारोहण गर्ने स्वार्थहरू, भूराजनीतिक स्वार्थले प्रेरित
अन्तर्राष्ट्रिय शक्तिकेन्द्रहरूका स्वार्थहरू नेपाली राष्ट्रियताको विनिर्माणमा
एकत्रित हुन खोज्दैछन् । राष्ट्रियताको नाराको रणनीतिक प्रयोग र मधेसमा विकसित
गर्न खोजिएको बहुराष्ट्रियताका बहस यी दुवै अतिवादको एउटै नतिजा साम्प्रदायिकता
हुनेछ र परिणाम नेपाली राष्ट्रियताको संकुचन । राष्ट्रियताको नाराको रणनीतिक
प्रयोगले अन्तत: नेपाललाई बहुराष्ट्रिय राज्य सावित गर्ने षड्यन्त्रलाई नै बल
पुग्नेछ ।
राष्ट्रियताका
तीन अवयव जनताको आबद्धता, भौगोलिक अखण्डता र सम्प्रभुत्तामध्ये भारतीय हस्तक्षेपको विरोध सम्प्रभुता
रक्षाको पाटो हो । तर राष्ट्रियता त्यतिमा मात्र सीमित हुँदैन ।
उल्लेखित तीनवटै पक्षको रक्षा र विकासले मात्र राष्ट्रियता बलियो बन्छ । नेपालको भूगोलमा बसोबास गर्ने सबै समुदायको अपनत्वले मात्र राष्ट्रियतामा सम्पूर्ण जनताको आबद्धता प्रतिविम्बित हुन्छ । भूराजनीतिको प्रयोगमा अल्मलिएर गम्भीर परिस्थितिप्रति बेपर्वाह बन्नुको मूल्य राष्ट्रको जीवनकै लागि घातक हुनेछ । मधेसमा बस्ने जनताले आगामी बजेटमा मधेसको विकास र सामाजिक, सांस्कृतिक जागरणको अभियानको आवश्यकतालाई सरकारले सम्बोधन गरेको अनुभूति गर्न पाउनुपर्छ । मधेसमा विद्यमान गरिबी, दु:ख, पीडा, अपमान र विभेदको अन्त्य राजनीतिक पार्टीहरूको प्राथमिकताको विषय बन्नुपर्छ । त्यसले नै नेपाली राष्ट्रियतामाथि मधेसको अपनत्व स्थापित गर्नेछ । जसले पृथकताका दुष्प्रयासलाई परास्त गर्न सम्भव बनाउनेछ । र विभिन्न समुदायको संघर्ष बीचको एकत्वले नै नेपाली राष्ट्रियतालाई संगठित गर्नेछ ।
उल्लेखित तीनवटै पक्षको रक्षा र विकासले मात्र राष्ट्रियता बलियो बन्छ । नेपालको भूगोलमा बसोबास गर्ने सबै समुदायको अपनत्वले मात्र राष्ट्रियतामा सम्पूर्ण जनताको आबद्धता प्रतिविम्बित हुन्छ । भूराजनीतिको प्रयोगमा अल्मलिएर गम्भीर परिस्थितिप्रति बेपर्वाह बन्नुको मूल्य राष्ट्रको जीवनकै लागि घातक हुनेछ । मधेसमा बस्ने जनताले आगामी बजेटमा मधेसको विकास र सामाजिक, सांस्कृतिक जागरणको अभियानको आवश्यकतालाई सरकारले सम्बोधन गरेको अनुभूति गर्न पाउनुपर्छ । मधेसमा विद्यमान गरिबी, दु:ख, पीडा, अपमान र विभेदको अन्त्य राजनीतिक पार्टीहरूको प्राथमिकताको विषय बन्नुपर्छ । त्यसले नै नेपाली राष्ट्रियतामाथि मधेसको अपनत्व स्थापित गर्नेछ । जसले पृथकताका दुष्प्रयासलाई परास्त गर्न सम्भव बनाउनेछ । र विभिन्न समुदायको संघर्ष बीचको एकत्वले नै नेपाली राष्ट्रियतालाई संगठित गर्नेछ ।
नेपाली राष्ट्रियता
विनिर्माण हुने वा अझ संगठित हुने संक्रमणकालमा छ । राजनीतिक अस्थिरता, एक दशकको
द्वन्द्व, यसका पुनरुत्पादन र लम्बिँदो संक्रमणकालले राज्यलाई कमजोर बनाएको छ । कमजोर
राज्यले न आन्तरिक विभाजनको बोझ थेग्न सक्छ, नत भूराजनीतिको कठोर टकरावको सामना गर्ने सामथ्र्य
राख्छ । राज्य कमजोर भएका बेला राष्ट्रियतामाथिको प्रहारले नेपाल राष्ट्रिय–राज्यका
रूपमा आधुनिक इतिहासकै सबैभन्दा जटिल मोडमा छ । त्यसैले आन्तरिक राजनीतिमा
भूराजनीति र राष्ट्रवादको रणनीति बन्द गर्न जरुरी छ ।
प्रकाशित:
वैशाख १०, २०७३
No comments:
Post a Comment